!

Coronet Yacht Club

Logga in

Logga in

Glömt ditt lösenord?

Stanna inloggad

Bryggsnack

« Tillbaka

Batteriskiljare

Med ny motor och drev installerade är det nu dags att koppla in ny el på motorsidan. Jag har bl.a. beslutat att montera en batteriskiljare från Blue Sea ((SI-ACR, PN 7610). Medföljande instruktioner är något sketchartade och jag undrar om någon kan säga om man (som jag tror) skall ansluta startbatteriets pluspol till B+ på generatorn?

2017-04-30 00:03

Jan Cappelen-Smith
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Stämmer. Men som du ser på bilden så ska du ha en brytare mellan motor och batteri.
Sedan spelar det inte någon roll om du sätter reläts plus på start batteriet eller på brytaren till start batteriet. Det är mer placeringen på batterierna och brytaren som styr det, man vill ha så lite kabel som möjligt.

2017-04-30 07:28

Sven Krüger
Medlem och ordinarie styrelseledamot
17 Runabout
32 Deepsea
21 Explorer II

Hej, jag skulle vilja höra lite synpunkter på en installation jag gjorde -nu sex år sedan. Jag har ingen brytare mellan motor och det batteri som är startbatteri(ett). Sedan har jag ett Blue Sea skiljerelä -fjärrstyrt- mellan batteri två och alla övriga förbrukare; radio, GPS,VHF, kyl, lampor… Jag resonerade att om man bilar alltid har batteriet inkopplat till startrelä och motorinstrument, varför bygga in en extra felkälla (=brytare). Ett relä ser till att båda batterierna laddas då motorn är igång. Har fungerat utan problem sex år.

2017-04-30 16:32

Jan Kumlien
Medlem
24 Weekender

Har själv detta installerat, nu i min andra båt.
Upplever att brytare är mycket bra att ha.
Anledning:
Om man i en perfekt värld, där batterier samt motor alltid är på din sida, kommer detta alltid att fungera.
Men...
Låt säga att startbatteriet är dåligt, samt att du kanske har en trögstartad motor. Följande händer:
Du vill ha hjälp av din friska bank, men elektroniken i reläet som går på volt, samt tid, slår ifrån/till vid fel tidpunkt.
Detta undviker man då av att ha en brytare som gör en by-pass innan reläet.
Dessutom tar reläet endast 120A.
Brytaren tar över 600A.
Men som Sven sa.
Korta, samt grova kablar är en fördel.

2017-05-04 21:03

Fredrik Lindestål
Medlem
24 Family

Glömde skriva att reläet som funktion kan låsas (fjärrstyras) vid önskat tillfälle, men detta är endast för att ej slå ihop bank 1 samt 2.
Om man vill ha ström från bank 2 vid start är tanken att man skall göra detta på brytaren (Commbine), och inte låta all ström passera reläet.

2017-05-04 21:18

Fredrik Lindestål
Medlem
24 Family

Hej och tack för synpunkter. Den strömbrytare jag installerar har tre lägen: av, på med batterikretsarna helt separerade samt batterier kombinerade om det skulle behövas. Tycker det verkar optimalt ut funktionssynpunkt. Dessutom känns det tryggt att en helt avstängd batterikrets inte kan bidra till krypströmmar i systemet.

2017-05-05 15:03

Jan Cappelen-Smith
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret

Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.

Desktop layout

© Copyright 2025 - Coronet Yacht Club - All rights reserved

Friskrivningsklausul | Om Coronet Yacht Club | Om cookies