!
Jaha! Upptäckte att det var rejält söligt i drevbälgen när jag demonterade drevet 280dp igår. Svart rinnande sörja. Gissar att det är lite vatten ca 0,5 dl blandat med fettet jag applicerat runtom drivaxeln. Kollade även drevoljan och där var det vatten. Behöver er hjälp med tips på åtgärder. Drev går givetvis in på ompackning men undrar om vattnet i drevet. Kan det kommit in via knuten? Kan det vara så? Skrev här för ett tag sedan om problem med vibrationer vid drift. Blev bättre när jag bytte dieselfilter men det försvann inte helt. Kan det vara så att knuten är på väg att ge upp och kan det vara orsak t vattnet i drevoljan? Jag tänker att det måste väl finnas någon packbox i bakändan på drevknuten, på drevet alltså. Hur tätar den? Från båda hållen? Behöver jag kolla något på motorsidan/struten? Axeln snurrar fint och känns fast. Finns ett pyttelitet spel men gissar att det är normalt? Ja, den som vet får gärna informera och guida./Per
2014-11-16 23:32
Per
Hej, det finns tätning mellan bälg (knutkors) och övre växelhus, den kan naturligtvis vara trasig. Sannolikt bäst att demontera drevet, tryckprova, då kommer det kanske "pysa" och ge dig uppfattning om var läckan finns. Det är lite meckigt att byta den tätningen, men ej omöjligt med faktiskt, enklare verktyg och stort skruvstäd. jag mailar handbok till dig. Om tätningen är slut måste man tittapå lagerboxen i anslutning till knutkorset, är kullagren slut kan axeln "kasta" och då slits tätningen ut. Något spel skall du ej kunna känna, lagren är satta med sk. förspänning, vilket betyder att man skruvar ihop lagren med viss angiven kraft så att de ständigt sitter i spänn, då kan de inte glappa. Läs och se vad du tror dig kunna göra.
Vintern är ibland kortare än man tror.
Jan, tack för svar och verkstadshandbok! Undrar lite om det du skriver att man inte ska kunna känna något spel. Menar du drivaxeln i struten? Här kan jag ana ett litet litet spel och då menar jag knappt märkbart. Men jag vet ju inte hur det ska kännas. Kanske ska vara helt stumt och då kan det ju vara därifrån vibrationerna kommer? Kan detta påverka drivknuten och medföra vatten i drevoljan? Eller är det helt enkelt så att bälgen varit otät och att vattnet tagit sig in i drevet den vägen?
2014-11-17 17:25
Per
Drivaxeln i struten kan ha ett litet spel, men, ingående axel i övre växelhuset på vilken knutkorset sitter skall inte ha det.
mvh
Jan
Glömde bort att: enbart bälg skada behöver inte ge vatten i drev, tätningen på övre växelhus, ingående axel måste också vara skadad. Täthetsprova och se var det "pyser"
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.