!
Hej. Skulle köra hem min Coronet DC 22 från landet på Orust t Hönö men beslutade mig för att avbryta eftersom jag vid drift kände tydliga vibrationer i båten. Hade även svårt att få upp den hastighet och det varvtal jag är van vid. Nu 3200 istf 3400. Motorn är en aqd40 från 1979 som startar utan problem och låter hur fint som helst vid frigång. Jag undrar vad vibrationerna och "trögheten" kommer ifrån. Är det drevet 280 dp eller skulle det kunna komma från motorsidan. Bränslet? Turboproblem? Hur kollar man att turbon snurrar som den ska? Någon som har nån ide?
2014-09-30 19:49
Per Josefsson
Hej
Jag skulle börja att se över propellrarna, ev skador kan ge vibrationer.
Motorn kan gå fint utan belastning men ge kraftiga vibrationer om du har problem med bränsle/kompression.
Jag tror inte på turbon, det hade visat sig annorlunda. Men du kollar den genom att ta bort luftfilter/luftburk och med något träskaftt eller liknande snurra på turbon. Den skall gå lätt men bli inte rädd om den är lite svår att få igång om den har satt sig.
Du kan ha fått vattengenomträngning i bälgen för drivaxeln och skadat lagren i knutkors alternativt struten mellan motor och drev. Är det knutkorsen så brukar det variera vid olika roderläge.
Så min åtgärdslista hade varit
1. Propellrar
2. Knutkors/drivaxel
3. Komp
Lycka till!
2014-09-30 20:32
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jonas. På vilket sätt kan dålig kompressionen medföra vibrationer under belastning? Kollat propellrarna och kan inte se eller känna skador. Bälgen är bytt i somras men man vet ju aldrig. Vid 5 knop känns inga vibrationer. Vid 6,5 knop och uppåt vibrationer. Max 22 knop och max 3200 varv istället f 26 knop och 3500-600 ( med 3pers). Men hur kan avvikande komp skapa vibration?
2014-09-30 22:16
Per Josefsson
Byt bräsle filtrena så funkar det säkert sen
Vibrationerna orkeslösheten kommer antagligen att försvinna
Då den får mat som den ska ha
Dieseln i dag kan bli dålig om det står med halvfulla tankar
Pga kondens och i blandning av fame som dom kallar det
2014-10-01 09:09
Janne Hartikainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Hej.
Kolla om det morrar och vibrerar när du svänger till ändläget på drevet på tomgång utan att växeln är i. Jag har varit ute för att lagret i svänghjulskåpan har rasat. Vi körde då ca.1 distans på tomgång hem till bryggan. Väl hemma small det till och drivknuten slog av halsen på svänghjulskåpan så att båten höll på att sjunka.
Hej Per
Dålig kompression gör att du inte får förbränningen riktig och därmed går den ojämt/vibrerar vid belastning. Kan även vara bränslerelaterat som Janne säger.
Skulle precis föreslagit det som Jan redan gjort för att testa drivknut/drivaxel.
Vart ligger din båt? Jag skall upp till sommarstugan i Ellös området till helgen. Om du är där och vill så kanske jag kan komma förbi och ta en titt.
2014-10-01 13:46
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Är det inte så enkelt att drev/propeller är fulla av havstulpaner?
För mig har tulpaner aldrig framkallat vibrationer. Bara känslan av att tappat 200hk :)
Men det borde Per upptäckt när han inspekterade propellrarna.
2014-10-01 19:10
Jonas Carlgren
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Jonas. Tack för erbjudandet. Du får gärna komma förbi och kika. Ska upp till helgen och befinner mig faktiskt i Ellöstrakten. Skicka ett sms t 0706 290618 så kan jag berätta var jag har båten. Mvh Per
2014-10-01 22:33
Per Josefsson.
Har bytt samtliga filter samt tömt "vattenfiltret". Vibrationerna känns inte lika mycket så jag misstänker att det var bränslerelaterat. Har även gjort "roderteset" gm att svänga max under drift. Visst morrar och vibrerar det lite extra men inget slammer eller missljud. Är det ok? Tycker att det borde morra lite när jag lägger över max. Blir ju mkt belastning? Vid friläge och max roderläge låter det inget.
Men undrar fortfarande över hastighet och varvtal. Med spaken i botten varvar den 3300 ist f 3600. Kan det bli så på hösten då båten är tyngre pga vatten i gelcote, påväxt mm ? Vad tror ni? Mvh Per
2014-10-04 10:19
Per
Ev påväxt oå botten påverkar mycket mer än man tror
Det kan gå riktigt tungt alltså så ut och känn på kärran
Och är det inga konstiga oljud så åk
Ett mekaniskt fel kommer sällan när prylarna står
2014-10-04 11:26
Janne Hartikainen
Medlem
Saknar båt i Coronetregistret
Du säger att propellern är OK, jag har upptäckt att även ett mycket tunnt lager av alger kan ge problem, propellern kaviterar lätt med den låt vara obetydliga ytojämnheten. Känns propellern slemmig av alger, borsta av med scotch-brite och jämför.
Den här diskussionen är mer än 5 år gammal. Vänligen starta en ny diskussion om du vill fråga något.